Płyny w diecie matki karmiącej piersią

Agata Aleksandrowicz (www.hafija.pl) | 2/2019

W czasie karmienia piersią wzrasta zapotrzebowanie w organizmie kobiety na składniki odżywcze, witaminy, mikro- i makroelementy, ale też na płyny.

W   czasie laktacji mama karmiąca powinna spożywać od ok. 2,7 do 3 l płynów na dobę. Należy jednak zawsze brać pod uwagę indywidualne preferencje i potrzeby kobiety.

Zwykle – szczególnie w początkowej fazie laktacji – mamy karmiące mogą odczuwać zwiększone pragnienie w chwili przystawiania dziecka do piersi. Dobrą praktyką jest picie płynów według potrzeb matki. Należy zwrócić uwagę na płyny szczególnie w okresie wzmożonych upałów, latem. W tym czasie zapotrzebowanie na nie może rosnąć.

Trzeba pamiętać, że jedynie silnie odwodnione matki nie są w stanie wyprodukować wystarczającej ilości pokarmu i zdarza się to w skrajnych przypadkach. Nie jest korzystne ani wskazane wmuszanie w siebie płynów ponad potrzeby organizmu, w celu zwiększenia laktacji. Jedno z badań pokazało, że spożywanie ok. 25% płynów ponad naturalne potrzeby organizmu miało wręcz negatywny wpływ na laktację.

W czasie karmienia piersią warto oczywiście wybierać do picia wodę – mineralną, średnio zmineralizowaną albo źródlaną. Źródłem płynów w diecie są także dobrej jakości zupy, owoce, warzywa i inne płyny niż woda: soki owocowe lub warzywne, kawa lub herbata. W przypadku kawy i herbaty należy zwrócić uwagę na dawkę przyjmowanej kofeiny tak, żeby nie przekroczyć 300–400 mg kofeiny na dobę.

Można w czasie karmienia piersią pić słodkie, kolorowe napoje, ale należy pamiętać, że nie są one najszczęśliwszym rozwiązaniem żywieniowym dla żadnego człowieka. Napoje takie zawierają cukry proste, słodziki, sztuczne barwniki czy aromaty, które niekoniecznie mogą nam służyć. Co prawda, ich wpływ na laktację i skład mleka jest znikomy, to jednak może być większy na nasze zdrowie. Współczesne zalecenia żywieniowe podkreślają, że należy ograniczać spożycie cukrów prostych w diecie w celu zmniejszenia ryzyka cukrzycy, otyłości czy chorób serca i układu krążenia. Woda jest najzdrowszym wyborem dla mam karmiących, najlepiej nawadnia oraz gasi pragnienie.

Tags:
Leave a Comment